pompei

25 mei 2014 - Pompei, Italië

dat hebben we geweten! een bezoek aan pompei. de weg erheen was kort. de camping ligt er vlak naast. maar dan.... als je eenmaal een ticket hebt, en dat willen 500 andere mensen ook, en als de bank dan ook nog meewerkt, dan begint het pas.

allereerst loopt de weg de stad in steil omhoog. de stenen zijn grote ongelijke blokken basalt en je weet niet waar je het eerst en het laatst naar moet kijken. het was een warme dag (28*) en pompei was echt een grote stad. er woonden ong.20.000 mensen. bij de uitbarsting van de vesuvius in 79 na Chr. zijn zo'n 2000 mensen omgekomen. in de aslaag die de stad bijna 1700jaar bedekte, hebben ze holten gevonden, die ze opgevuld hebben met gips. toen kwamen de vormen van de mensen die niet gevlucht waren aan het licht. dat ziet er best bizar uit. eigenlijk is er verbazingwekkend veel teruggevonden. sommige muren zijn meters hoog en in heel veel huizen van de rijkere burgers zijn schitterende fresco's en mozaieken te zien. we hebben onze ogen uitgekeken