hemelvaartsdag in rome

3 juni 2014 - Tychy, Polen

Vandaag staat het vaticaan en de st pieter op het programma. Om in het vaticaan te komen kun je inde rij staan voor een kaartje. Dat duurt al gauw een paar uur.of je gaat met een gids mee. Dat is duur maar je krijgt veel uitleg en je hoeft nergens te wachten.
Je bent bijna een dag onder de pannen. Eerst een tour door de vatikaanse musea van zo n twee en een half uur. Toen de sixtijnse kapel van michelangelo. Het lijkt of de figuren die hijgeschilderd heeft uit het plafond komen! Daar namen we afscheid van donatella onze gids en gingen we de st. Pieter in.Overweldigend. je weet niet waar je het eerst of het laatst moet kijken. Je kunt lang niet alles zien in een dag!
Er kunnen 60.000mensen in. Nu was het een "rustige"dag. Maar zo n 50.000 bezoekers!
We hebben rondgelopen en gekeken tot onze voeten en ogen zeer deden. We zijn niet in de koepel omhoog gegaan of in de crypte afgedaald. Het was genoeg. Eigenlijk teveel voor éen dag! Onderweg naar de metro een duur maar heerlijk ijsje gekocht en toen weer met de trein mee, aardappels gehaald en naar de camping. Helemaal versleten! Gegeten . afwassen doen we morgen.

Vrijdag 30 mei
Onze duitse buurtjes zijn weg. De afwas is gedaan. Eerst uitrusten en laat in de middag naar rome. Heerlijk gewandeld bij de spaanse trappen. Een heel gezellige buurt waar veel italianen de avond doorbrengen. Koffie en cheesecake gehaald bij macdonalds en door de straten geslenterd. Bij een kerk hadden we een leuk gesprek met een priester die ons adviseerde zondag naar de st pieter te gaan om.12 uur. Dan konden we de paus zien. Doen we!

ZAterdag
Cor heel vroeg wakker. Alle buren aan de rechterkant waren weg. De gelegenheid om te wassen en lijnen te spannen. De was droogde geweldig en voor de middag hadden we alles weer droog in de kast. Eten gekookt en gegeten. Nog even de lijnen oprollen. Dat ging nog net: de hemelsluizen gingen open en er viel me toch een donderbui uit! Gauw de luifel ondersteund met de rafter en een punt laten zakken want de hagel en later de regen viel met bakken uit de lucht. Zeker 120 mm in anderhalf uur! Alles stond blank.
Maar na regen....
s Avonds weer naar rome. Nu naar villa borghese en het park. Schittere d vergezicht over de stad. Onze telefoons oftewel fototoestellen maken overuren. Via het piazza dei pop