hallo allemaal

18 mei 2014 - Sibenik, Kroatië

Internet loopt niet echt vlot overal, maar inmiddels zijn we een week verder. We hebben veel gezien en beleefd. In oswiecim, =auschwitz hebben we op een prachtige camping gestaan op het terrein van een kerkelijk centrum. Dat was vlak bij het concentratiekamp. Zeer indrukwekkend en afschuwwekkend. Ook birkenau(auschwitz2) hebben we bezocht. Troosteloos. We werden uitgenodigd door een gids, die een groep amerikaanse joodse studenten begeleidde. Ze vertelde ons van de opstand van een groep joden in het kamp op 7 okt.1944. Ze bliezen twee gaskamers en crematoriums op. Ontzagwekkend!

Vervolgens gingen we op weg naar de zoutmijnen van Wielickza. Onderweg kwamen we echter een bordje tegen: Kalvary. Dat hebben we op tv ook gezien dus gingen we erachteraan. Kalvary is een schitterend complex van kapelletjes en een grote basiliek en klooster. We kregen een privérondleiding door pater alfred en mochten zelfs foto's maken in de privévertrekken van paus joh.paulusde tweede. Daarna zijn we dan toch doorgegaan naar wielickza. De auto konden we kwijt tegenover de zoutmijn en we mochten daar 's nachts ook blijven staan. We staken de straat over en konden gelijk aansluiten bij de Engelse tour. Dat was lopen geblazen!  Eindeloze trappen naar beneden. Ik heb twee dagen last gehad van mijn kuiten! Het was wel de moeite waard.

Het is dat je weet dat het zout is, maar het ziet er zwart uit. Prachtige zalen met beelden van mijnwerkers en alles eromheen en zelfs een gigantische kerkzaal.

We hebben ondergronds nog een hapje gegeten en toen waren we ook al dik 3 uur verder.